Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2014

18 χρόνια από την κρίση στα Ίμια

Η μεγαλύτερη κρίση που πέρασαν οι σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας μετά το Κυπριακό, αναμφισβήτητα ήταν η κρίση των Ιμίων. Τρεις νεκροί αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού και το ιστορικό πλέον «ευχαριστώ» του Κώστα Σημίτη στους «φίλους μας τους Αμερικανούς» ήταν τα γεγονότα που σημάδεψαν την κρίση των Ιμίων.
Ήταν σαν σήμερα, 18 ολόκληρα χρόνια πριν... Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου του 1996, κορυφώθηκε η κρίση στα Ίμια, ένα γεγονός που έφερε κοντά όσο ποτέ στον πόλεμο την Ελλάδα και την Τουρκία στη σύγχρονη ιστορία τους. Η κρίση ξεκίνησε στις 25 Δεκμεβρίου όταν τουρκικό φορτηγό πλοίο προσαράξε σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εξέμπεμψε σήμα κινδύνου. Ο πλοίαρχός του αρνήθηκε βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.
Κατά την διάρκεια της ολιγοήμερης κρίσης, οι δύο χώρες μετέφεραν στρατιωτικές δυνάμεις κυρίως ναυτικές γύρω από τα Ίμια. Στις 29 Δεκεμβρίου, το τουρκικό ΥΠΕΞ με ανακοίνωσή του στο αντίστοιχο ελληνικό, ανέφερε ότι οι βραχονησίδες είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και γι’ αυτό το λόγο ανήκουν στην Τουρκία.Τότε, ο τότε δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, που είχε την υποψία ότι η Τουρκία προσανατολίζεται σε εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά στις 25 Ιανουαρίου 1996. Μαζί του είχε τον αστυνομικό διευθυντή του νησιού, έναν ιερέα και δύο κατοίκους.Τα τηλεοπτικά τουρκικά κανάλια άρχισαν να μεταδίδουν εικόνες με την ελληνική σημαία να κυματίζει. Στη γειτονική χώρα προκλήθηκε σάλος. Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας Χουριέτ στη Σμύρνη έφτασαν με ελικόπτερο εκεί, κατέβασαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική. 
 Λέγεται πως ο συσχετισμός των πολεμικών πλοίων ήταν σαφώς υπέρ της Ελλάδας έναντι της Τουρκίας. Είχαμε το πλεονέκτημα με το Στόλο να κυριαρχεί σε ολόκληρο το Αιγαίο. Τα τουρκικά πλοία είχαν στοχοποιηθεί. Υπολογισμοί που...έγιναν εκ των υστέρων βέβαια ανέφεραν πώς αν εξελίσσονταν η κρίση σε πολεμική σύγκρουση η Τουρκία θα έχανε επτά φρεγάτες και εμείς δύο, το πολύ τρεις. Ωστόσο ο τότε πρωθυπουργός της χώρας Κώστας Σημίτης και ο τότε υπουργός Εξωτερικών Θεόδωρος Πάγκαλος έδωσαν τη διαχείριση της ελληνοτουρκικής κρίσης στις ΗΠΑ. Η Ελλάδα επιπλέον τις τελευταίες ώρες της κρίσης, έχασε τρεις Έλληνες αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού όταν το ελικόπτερο όπου επέβαιναν κατέπεσε στην θάλασσα. Το ατύχημα αποδόθηκε σε τεχνικά αίτια και την κόπωση του πληρώματος. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ευρέως διαδεδομένη η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από το Τουρκικό Ναυτικό και ότι το γεγονός αποκρύφτηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο. Στα Ίμια έχασαντην ζωή τους ο υποπλοίαρχο Παναγιώτης Βλαχάκος, ο υποπλοίαρχο Χριστόδουλος Καραθανάσης και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός.
 Η κρίση των Ιμίων δεν είχε συνέπειες ως προς το καθεστώς των νησιών. Ωστόσο, έδωσε αφορμή στην Τουρκία να θέσει ζήτημα «Γκρίζων Ζωνών» στο Αιγαίο, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και να θέσει ένα ακόμη θέμα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου